tirsdag 23. november 2010

O glade tentamenstid

For et par uker siden måtte jeg steppe inn som kontaktlærer og norsklærer for 8. og 9. trinn på skolen min. I tentamenstiden innebærer norsklærerjobben en god del ekstra. I dag har jeg laget tentamensoppgavene. Det var faktisk veldig spennende og morsomt. Har forsøkt å lage oppgaver som skal treffe de fleste på interesser og oppgavetype, men det er aldri godt å vite. Når det gjelder kriterier, så har jeg tenkt å gi dem disse på forhånd. Jeg tror jeg kommer til å forholde meg til de samme kriteriene som udir har gitt i sin vurderingsveiledning til eksamen i vår. Det er mulig jeg tilpasser de noe. Noen av elevene vil nok ta til seg det som står i kriteriene, mens andre kanskje ikke bryr seg. Jeg tenker at det vil bli lettere for elevene å forstå hvorfor de har fått den karakteren de har dersom de blir gjort kjent med måloppnåelsen i forhold til kriteriene. Dessuten vil det kanskje også gjøre rettingen enklere/mer rettferdig?

3 kommentarer:

  1. Kan vi få høre noe om fortsettelsen i neste blogginnlegg? Fungerte kriteriene?

    SvarSlett
  2. Kjenner meg igjen i dette!!! Er norsklærer for 8. og 10. trinn, så det er en traaaavel tid!! Vi jobber også etter kriterier når vi retter norsk, føler seg litt sikrere på det man gjør, når man har noe å gå etter og vet at de andre følger den samme! Lykke til og god jul :)

    SvarSlett
  3. Virkelig flott at du jobber med kriterier. Elevene blir da oppmerksom på hvordan det de lager av tekster skal være. Alt annet blir jo gjetninger for de..
    Per Chr

    SvarSlett