fredag 30. april 2010

Stasjonsundervisning

I det siste har jeg gjennomført flere runder med stasjonsundervisning i klassene mine. Det virker som om det har god effekt på elevinnsatsen og motivasjonen. Jeg vil påstå at flere enn normalt jobbet godt med stoffet. Jeg forstår jo at det er mye mer motiverende med stasjonsundervisning enn at jeg skal stå foran tavla og forklare et tema. Men det er så lett å kjøre seg fast i det gamle løpet.

Jeg har imidlertid erfart at denne undervisningsformen innebærer mye tid til forberedelse for meg som lærer. Dette bunner blant annet i at jeg foreløpig ikke har en særlig stor base å hente oppgaver fra. For å si det slik: det har vært mye klipping og liming i det siste.

Nå går det også mot kunnskapsprøven på studiet. Det er vanskelig å finne tid til lesningen, men nå er i det minste praksisperiode og praksisbesøk overstått for denne gang.

3 kommentarer:

  1. Ja, da er vi igang med blogging og kommentarer! Jeg for min del har brukt dagen på å komme litt mer "under huden" på det digitale verktøy... så jeg skal se nærmere på hva du skriver om stasjonsundervisning etterhvert... Men, jeg får ikke lagt deg til som følger...?!

    SvarSlett
  2. Jeg har også prøvd stasjonsundervisning med stort hell i klasserommet, men det er som du sier at det trengs en del planlegging på forhånd! Det er ganske vittig at elevene jobber ekstra under stasjonsundervisning når de faktisk gjør de samme oppgavene som de ellers kunne ha gjort på "vanlig måte"!! Skal også ha kunnskapsprøven i pedagogikk denne samlingen, JIPPI... ;)

    SvarSlett
  3. Ja, stasjonsundervisning krever mye forarbeid.Det må jo legges til rette for at elevenekan klare aktivitetene på egen hånd. Læreren kan jo ikke være til stede for veiledning på alle stasjoner.

    SvarSlett