tirsdag 2. mars 2010

Grandiosanynorsk

I morgen skal jeg forsøke meg på en ny tilnærming til nynorsk. Jeg skal undervise en 9. klasse som for tiden har om verbbøying. Til formålet har jeg funnet to eksempler på nynorsk i bruk: en sang av Odd Nordstoga og Grandiosa-sangen (spelt). I innledningen lytter elevene til sangene. Deretter skal elevene selv oversette en sangtekst til nynorsk. Her har jeg funnet frem to sanger som jeg regner med at de fleste kan fra før: We are the world og Fairytale. De skal få fremføre sangen, enten som tekst eller som sang. Med utgangspunkt i egne sangtekster skal de se nærmere på verbbøyingen, må vel ikke glemme den helt. Er spent på om dette vil funke.

3 kommentarer:

  1. Høres ut som et potensielt slager-opplegg;)

    SvarSlett
  2. Kommentar til egen undervisning: dette funka veldig bra! Hørte ikke et eneste sukk :)
    Følgende kommentarer kom de med da vi snakket om hvilket inntrykk de fikk av nynorsk-tekstene. "Nynorsk gjør språket mer dikterisk", "Det var uvant, men fint", "Det passer godt til tekstene, ville ha vært rart med bokmål"

    SvarSlett
  3. Bra opplegg! Har du høyrt jubileumsplata til Ivar Aasen som Gartnerlosjen-folka laga? Masse artig der. HAr ikkje prøvd det på elevar sjølv, men mannen min spelte det i norskklassen sin under ped.studiet (og DDR (Atle Antonsen m.fl., DDE-tekstar på tulletysk)i tyskklassen). Veldig, veldig stor suksess:)Det er mange fine songar på den plata, men òg ein råkkeversjon av Mellom bakkar og berg som er litt artig, då ...:)
    Fx her:
    http://www.youtube.com/watch?v=DoK245bWDOI

    SvarSlett